Fietsendrager kopen? Waar moet ik op letten? | Blog

Fietsendrager kopen, waar moet ik op letten? | Blog 

De vakantietijd nadert en dat betekent wij als Nederlanders weer massaal op de fiets stappen. Dit kan vanuit huis met de fiets, maar als u wat verder weg van huis wilt dan is het ideaal om een fietsendrager te plaatsen op uw auto. 
Met de juiste fietsendrager kunt u probleemloos met de stadsfiets, elektrische fiets, mountainbike, racefiets en et cetera vervoeren. Het is dus van essentieel belang dat de fietsendrager op de auto past. In dit blog leest u meer over een Thule, Pro-user of Hapro fietsendrager. 



Aandachtspunten:
Bij het kopen van een nieuwe fietsendrager zijn er een aantal punten die aandacht nodig hebben. Het eerste aandachtspunt is natuurlijk op welke plek u de fietsendrager wilt plaatsen. Als het voertuig geen trekhaak heeft, dan kunt u er voor kiezen om deze op het dak of op de achterklep te plaatsen. 

Het tweede aandachtspunt is het type fietsen wat u wil vervoeren. Denk hierbij aan een elektrische fiets, racefiets, mountainbike of stadsfiets. Elektrische fietsen kunnen niet op iedere fietsendrager geplaats worden door het gewicht. Een racefiets, sportfiets en/of mountainbikes zijn meestal relatief licht. Afhankelijk van het aantal fietsen en het gewicht kunt u bepalen welke fietsendrager het beste aansluit bij de behoefte. 

Het type fietsendrager dat het beste bij u past hangt dus niet alleen af van de mogelijkheden van de auto, maar ook van de fietsen. Het is dus belangrijk om eerst te kijken naar de mogelijkheden bij de auto om vervolgens te kijken naar het type fiets wat vervoert wordt. 

Tot slot hebben we het nog niet eens gehad over de vele fietsendrager-accessoires die u kunt krijgen en de regels voor fietsendragers voor verschillende Europese landen. Alles wordt in dit blog behandeld. 
 

Fietsendragers trekhaak

Een fietsendrager op de trekhaak is in Nederland immens populair. De fietsendrager kunt u makkelijk monteren en demonteren. Het gemak van de fietsendragers op de trekhaak is ongekend en vele zijn kantelbaar waardoor er altijd toegang is tot de bagageruimte. De meeste moderne fietsendragers op de trekhaak zijn voorzien van licht en beschikken over ruimte om je (witte) kentekenplaat te monteren. Zo is er keuze uit modellen die variëren tussen de 1 tot en met 4 fietsen.

Ook zijn sommige fietsendragers uit te breiden door een extra stang toe te voegen aan de standaard set en heeft u in een handomdraai een fietsendrager van 3 in plaats van 2. 


 

Fietsendragers op de achterklep

Voor auto’s die niet beschikken over een trekhaak is er een oplossing, namelijk de fietsendrager op de achterklep. Er zijn tegenwoordig behoorlijk wat fietsendragers die beschikbaar zijn. Het belangrijkste is dat er gekeken wordt naar de toepassingslijst van de fietsendrager op uw voertuig. Dit kan namelijk per model auto en type fietsendrager verschillen. Zo hebben wij ook een categorie speciaal gemaakt waar u de fietsendragers op de achterklep op automerk makkelijk kunt kopen. 


 

Fietsendragers op het dak

Voor de voertuigen die geen fietsendragers op de trekhaak kunnen of niet op het de achterklep willen. Dan is het nog mogelijk om de fietsendrager op de dakdrager van het dak te monteren. De meeste fietsendragers op het dak kunnen maar tot 25kg dragen. Dat betekent dat elektrische fietsen wordt afgeraden om te vervoeren op het dak. Het verschil is ook dat er vaak maar maximaal 2 fietsen vervoerd kunnen worden. 


 

Fietsendragers voor elektrische fietsen

Voor men die een elektrische fiets wil vervoeren is er geen andere mogelijkheid dan een fietsendrager op de trekhaak. Gemiddeld genomen weegt een elektrische fiets al 25kg en dat mag u niet zomaar vervoeren op de achterklep of op het dak. 

De meeste dakdragers zijn niet sterk genoeg om meer dan één elektrische fiets te dragen en bij een dakdrager moet u er ook zeker van zijn dat het autodak gewicht het aan kan.
 
Wij raden dan ook aan om bij één of meerdere elektrische fietsen een fietsendrager op de trekhaak te kiezen. Tevens is het hierbij ook belangrijk om te letten op het gewichtslimiet van de drager. Dat betekent het rekening houden met het draaggewicht van de fietsendrager en kogel (trekhaak).

Het voordeel van de meeste trekhaakdragers is dat deze meestal standaard voorzien zijn van verlichting en een kentekenplaathouder. Een aantal voorbeelden van trekhaak fietsendragers:


 

Is de fietsendrager kantelbaar op de trekhaak?

Een andere belangrijke feature van de fietsendragers op de trekhaak is dat deze kantelbaar zijn, let op want dit kan per model fietsendrager verschillen. Het kantelen biedt u het voordeel om altijd bij de kofferbak te kunnen zonder de gehele fietsendrager te demonteren. 
 

Kan de fietsendrager op slot?

Naast de mogelijkheid om de fietsendrager te kantelen hebben de meeste fietsendragers ook de mogelijkheid om deze op slot te zetten. Dit kan bij fietsendrager verschillen, sommige sluiten bij de trekhaak af en andere kunnen op slot bij de klemmen die om het frame van de fiets komen. 
Door de fietsen/fietsendrager op slot te zetten geeft dit een geruster gevoel bij het laten staan van de fietsen bij een parkeerplaats of anders. Let alsnog alle tijden goed op uw spullen. Bij een racefiets wordt er ook aangeraden om een kabelslot te bevestigen om de racefiets wielen. 
 

Waar moet u op letten bij aanschaf van een fietsendrager op de trekhaak?

Het is belangrijk om te kijken naar de kogeldruk van de auto of camper. De kogeldruk is de maximale (verticale) belasting die de trekhaak kan dragen. Voor kleinere auto’s ligt dit rond de 50kg en voor wat grotere auto’s ligt dit rond of boven de 75kg. Let er wel goed op dat het gewicht van de fietsendrager meegeteld moet worden in het gewicht wat erop mag. 

De maximale druk van de kogel leest u af van de trekhaak. Dat staat vermeldt op een duidelijk metalen plaatje. Dat plaatje mag ook nooit verwijdert worden. Bij ‘Maximum Vertical Load’ staat het gewicht wat de trekhaak totaal aan kan. Dat is dan het maximum gewicht van de fietsendragers en fietsen. 

De kogeldruk van de trekhaak is niet hetzelfde als het maximum laadvermogen dat de auto kan trekken. De fietsendrager en fietsen leunen verticaal op de trekhaak (kogel) en een caravan wordt gesleept. 
 

Hoe ver mogen de fietsen uitsteken op de fietsendrager?

Bij de fietsendrager op de trekhaak is het belangrijk dat de wielen niet aan beiden kanten te ver uitsteken. Dit omdat het in Nederland verplicht is dat de wielen maximaal 20 centimeter aan de linker- en rechterkant van de auto/camper uitsteken. 

In het buitenland gelden er strengere regels voor hoe ver de fietsen aan beiden kanten maximaal uit mogen steken. In dat geval moet er een markeringsbord en/of extra verlichting gebruikt worden. Over de regels in het buitenland leest u verderop meer. 

Tips:

Zo zijn er een aantal tips die wij mee willen geven aan u. Ga je naar het buitenland met uw fietsendrager? Of gaat u binnenlands de fietsendrager gebruiken? Lees dan hieronder onze tips:
•    Zit je op de rand van het gewichtslimiet van de trekhaak met een elektrische fiets? Haal dan de accu eruit, dat kan zeker een paar kilogram schillen. 
•    Carbon frame en/of carbon onderdelen? Gebruik schuimplastic om alle contactpunten van de fiets te beschermen. Ook isolatieschuim kan helpen. 
•    Haal de fietstassen en kinderzitjes van de fietsen af, dit scheelt gewicht en voorkomt mogelijk dat er spullen losraken tijdens het rijden.
•    Maak de trekhaak voor het monteren van de fietsendrager schoon. Vuil en vet verminderen de grip van de fietsendrager op de kogel. 
•    Het invetten van de aansluitstekker (7-polig/13-polig) met zuurvrije vaseline helpt dat de contactpunten langer goed blijven.
 

Regels buitenland voor fietsendragers

Met een fietsendrager kunt u zo de grens over met uw mountainbikes, stadsfietsen, racefiets et cetera. Dit is handig om ergens te gaan fietsen, vakantie of een dagje weg. Toch zijn er regels die gelden waar u aan moet voldoen. Denk hierbij aan de maximale breedte van de fietsendrager met de fietsen dat uit mag steken een de achterkant en beiden zijkanten. 
Er zijn allereerst al een paar simpele logische regels die gelden voor de fietsendragers. Sommige regels klinken precies, maar de boetes kunnen behoorlijk oplopen. De lijst die wij weergeven is ter indicatie, reist u door een van deze landen check dan altijd nog even de actuele reisgegevens. De regelgeving wordt onderstaand per bestemming weergegeven. 

Algemene (internationale) regels voor het gebruik van een fietsendrager:
•    De maximum snelheid niet overschrijven van de fietsendrager(s).
•    Losse onderdelen zoals e-bike computer, fietspomp, accu, bidons et cetera dienen verwijdert te worden.
•    Er mogen geen scherpe onderdelen uitsteken.
•    Zet de fietsen altijd goed vast met de bandjes van de fietsendrager en mogelijk met extra spanbanden.
•    Zijn de achterlichten niet of deels zichtbaar? Dan is het verplicht om een fietsendrager met verlichting te gebruiken. Eventueel is het ook mogelijk om een verlichtingsbalk te plaatsen.
•    Is het kenteken niet goed zichtbaar meer? Dan is het verplicht om een fietsendrager te gebruiken met kentekenplaat of een witte kentekenplaat op de achterste fiets plaatsen.
•    Plak een landensticker (NL) op de fietsendrager op de achterkant. 
•    Reist u via een veerboot?  Dan telt de fietsendrager mee bij het bepalen van de totale lengte van uw voertuig. Dit telt natuurlijk ook bij andere reizen zo.
•    De fietsendrager telt ook mee bij het bepalen van de breedte van het voertuig. Dit is belangrijk als u smalle wegen gaat rijden, werkzaamheden zijn of andere mogelijke obstakels. Vaak heeft de linker rijbaan een maximale breedte.


Regels in Nederland omtrent de fietsendrager: 

•    De maximale breedte dat de fietsen mogen uitsteken is 40 centimeter in totaal. Dat betekent links 20 centimeter en rechts 20 centimeter. Hierbij geldt wel een maximale breedte van 2,55 meter. Markering is niet verplicht aan de zijkanten. Aan de achterkant mogen de fietsen maximaal 1 meter uitsteken. 
•    Is de verlichting niet zichtbaar? Dat is het verplicht om een verlichting in de fietsendrager te hebben of een verlichtingsbalk te monteren. Mistachterlicht en achteruitverlichting is niet verplicht. 
•    Is het nummerbord zichtbaar? Zo nee, dan is het verplicht dat er een kenteken op de (witte) kentekenplaat van de fietsendrager komt.


Regels in Duitsland omtrent de fietsendrager:

•    De maximale breedte dat de fietsen mogen uitsteken is 40 centimeter in totaal. Dat betekent links 20 centimeter en rechts 20 centimeter. Hierbij geldt wel een maximale breedte van 2,55 meter. Markering is niet verplicht aan de zijkanten. Aan de achterkant mogen de fietsen maximaal 1,5 meter uitsteken. 
•    Is de verlichting niet zichtbaar? Dat is het verplicht om een verlichting in de fietsendrager te hebben of een verlichtingsbalk te monteren. Mistachterlicht is alleen verplicht voor de auto’s met een Duits kenteken.  
•    Is het nummerbord zichtbaar? Zo nee, dan is het verplicht dat er een kenteken op de (witte) kentekenplaat van de fietsendrager komt.
 

Regels in Oostenrijk omtrent de fietsendrager:

•    De maximale breedte dat de fietsen mogen uitsteken is 40 centimeter in totaal. Dat betekent links 20 centimeter en rechts 20 centimeter.
•    Verlichting en reflectoren niet goed zichtbaar? Dat is het verplicht om een verlichtingsbalk te gebruiken. 
•    Is het nummerbord zichtbaar? Zo nee, dan is het verplicht dat er een kenteken op de (witte) kentekenplaat van de fietsendrager komt.
 

Regels in België omtrent de fietsendrager:

•    Auto’s in combinatie met een fietsendrager mogen maximaal 255 centimeter breed zijn. 
•    Auto’s met een Belgisch kenteken zijn verplicht om een fietsendrager te hebben met misachterlicht. 
•    Kentekenbord en verlichting moeten volledig zichtbaar zijn. Zo nee? Dan is een aparte lichtbalk en kentekenplaat nodig. 
 

Regels in Frankrijk omtrent de fietsendrager:

•    De fietsen mogen maximaal 40 centimeter totaal uitsteken. Linkerkant 20 centimeter en rechterkant ook 20 centimeter.
•    Kenteken en verlichting van de auto volledig zichtbaar zijn. Lukt dat niet? Dan is het aanschaffen van een lichtbalk en kentekenplaat nodig. 


Regels in Italië omtrent de fietsendrager:

•    De fietsen mogen maximaal 60 centimeter totaal uitsteken. Dat betekent links 30 centimeter en rechts 30 centimeter. 
•    Het is verplicht om een vierkant, wit markeringsbord  met vijf diagonale strepen. Deze dient achterop de fietsendrager gemonteerd te worden. Ook als er geen fietsen gemonteerd zitten, maar ook als de fietsendrager ingeklapt is. Het bord moet een afmeting van 50x50 centimeter hebben en gemaakt zijn van kunststof of metaal. 
•    Kenteken en verlichting van de auto volledig zichtbaar zijn. Lukt dat niet? Dan is het aanschaffen van een lichtbalk en kentekenplaat nodig.


Regels in Spanje omtrent de fietsendrager:

•    Je moet altijd een vierkant, wit markeringsbord met 3 strepen (diagonaal) achter op de fietsendrager monteren. Deze dient achterop de fietsendrager gemonteerd te worden. Ook als er geen fietsen gemonteerd zitten, maar ook als de fietsendrager ingeklapt is. Het bord moet een afmeting van 50x50 centimeter hebben en gemaakt zijn van kunststof of metaal. 
•    Kenteken en verlichting van de auto volledig zichtbaar zijn. Lukt dat niet? Dan is het aanschaffen van een lichtbalk en kentekenplaat nodig. 


Regels in Portugal omtrent de fietsendrager:

•    In Portugal wordt aangeraden om een dakdrager met dakkoffer te gebruiken. Tot 2003 waren trekhaakdragers verboden. Door de EU is dit weer mogelijk gemaakt, echter zijn de regels van een fietsendrager enorm streng.
•    De fietsendrager en fietsen mogen niet breder zijn dan de auto.
•    De fietsendrager moet een goedkeuring hebben en aantoonbaar zijn voor de belasting. Er wordt deze zeker aangeraden om de boekjes et cetera mee te nemen. 
•    De fietsendrager mag maximaal 45 centimeter uitsteken aan de achterkant van de auto. Dit wordt gemeten vanaf de trekhaak tot het uiteinde en voor de achterklepdragers vanaf de achterkant van de auto. 
•    Kenteken en verlichting van de auto volledig zichtbaar zijn. Lukt dat niet? Dan is het aanschaffen van een lichtbalk en kentekenplaat nodig. 
•    Je moet altijd een vierkant, wit markeringsbord met 3 strepen (diagonaal) achter op de fietsendrager monteren. Deze dient achterop de fietsendrager gemonteerd te worden. Ook als er geen fietsen gemonteerd zitten, maar ook als de fietsendrager ingeklapt is. Het bord moet een afmeting van 50x50 centimeter hebben en gemaakt zijn van kunststof of metaal. 
•    Bij gebruik van een dakdragers in combinatie met een fietsendrager mag deze niet hoger zijn dan 4 meter. De fietsen mogen niet uitsteken in de breedte, in de lengte niet meer dan 55 centimeter naar voren en 45 centimeter naar achter. 


   

Regels in Noord-Ierland & Groot-Brittannië omtrent de fietsendrager:

•    De fietsen mogen maximaal 61 centimeter uitsteken totaal. Dat betekent 30,5 centimeter aan beiden kanten. 
•    Kenteken en verlichting van de auto volledig zichtbaar zijn. Lukt dat niet? Dan is het aanschaffen van een lichtbalk en kentekenplaat nodig. 


Regels in Zweden omtrent de fietsendrager:

•    De fietsen mogen maximaal 40 centimeter uitsteken totaal. Dat betekent 20 centimeter aan beiden kanten. 
•    De witte kentekenplaat is verplicht om te monteren op de fietsendrager of op de fietsen.
•    In Zweden is het een must om de NL-sticker naast de kentekenplaat te bevestigen. 
•    Kenteken en verlichting van de auto volledig zichtbaar zijn. Lukt dat niet? Dan is het aanschaffen van een lichtbalk en kentekenplaat nodig. 

Hopelijk heeft u wat meer informatie weten te vergaren in dit blog. Zijn er vragen? Laat dan zeker even een reactie onderstaand achter of mail ons.
 
  Alleskanmee     16-06-2022 09:00     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.